Top 10 al factorilor declanSatori ai durerii de cap

Top 10 al factorilor declansatori ai durerii de cap

Top 10 factori declanşatori ai cefaleei

Unii oameni observă că oboseala sau anumite mâncăruri le pot declanşa sau înrăutăţi o cefalee existentă.1 Cunoaşterea acestor factori declanşatori vă permite să preveniţi şi să reduceţi probabilitatea apariţiei cefaleei.

Iată 10 dintre cei mai frecvenţi factori declanşatori ai cefaleei.

1. Vremea

Vremea este cel mai obişnuit factor declanşator pentru cei care suferă de cefalee.2 Totuşi, nu toate tipurile de vreme creează probleme. Când vremea se încălzeşte, schimbările de umiditate şi presiune pot afecta producţia de substanţe chimice din creier, declanşând cefaleea.4

Deşi este imposibil să schimbăm vremea, putem totuşi să ne pregătim din timp pentru o schimbare şi să avem un analgezic la îndemână.

2. Stresul

Aproape două treimi dintre oamenii care suferă de cefalee dau vina pe stres pentru durerile lor.2 Totuşi, durerile de cap se manifestă adesea după perioada stresantă.2,3 Aceasta deoarece nivelul hormonilor din corp care ne ajută să facem faţă stresului scade deodată, ceea ce declanşează lărgirea şi contracţia vaselor de sânge, ceea ce poate duce la apariţia cefaleei.

Pentru a încerca să preveniţi această situaţie, descoperiţi noi modalităţi de a ţine stresul sub control – cum ar fi tehnicile de relaxare de genul exerciţiilor de respiraţie sau yoga. 

3. Hormonii

Dacă sunteţi femeie nu va fi nou pentru dumneavoastră faptul că hormonii sunt următorul factor pe lista celor declanşatori de cefalee, mai ales acei hormoni care apar în timpul menstruaţiei.2 Veţi observa că cefaleea este mai frecventă şi mai puternică pe perioada menstruaţiei.6 Aceasta deoarece nivelul unuia dintre principalii hormoni feminini, estrogenul, scade în jurul perioadei menstruale, declanşând cefaleea.

Nu veţi reusi să influenţaţi simptomele asociate ciclului dumneavoastră menstrual fără a discuta în prealabil cu medicul. Dacă durerile dumneavoastră de cap sunt puternice, medicul poate prescrie medicamente care să vă ajute.

4. Regimul alimentar

Regimul alimentar poate juca un rol extrem de important în sănătatea generală şi starea de bine a organismului – şi poate fi de asemenea important în declanşarea cefaleei. Mâncărurile obişnuite care par să declanşeze cefaleea sunt brânza (mai ales brânza învechită), ciocolata, citricele, carnea tratată, nucile, ceapa, mâncărurile sărate şi aditivul alimentar glutamat de sodiu.1,3 Până şi îngheţata le poate provoca durere de cap unor oameni, dar din fericire aceasta durează doar câteva minute.3

Încercaţi să eliminaţi sau să reduceţi din alimentaţia dumneavoastră alimentul care cauzează problema şi aceasta ar trebui să reducă sau să elimine durerile de cap. 

5. Consumul de lichide

Consumul excesiv al anumitor lichide, cum ar fi ceaiul negru sau verde, cafeaua sau alcoolul poate declanşa cefaleea.1 Încercaţi să limitaţi cantitatea de alcool şi cafeină consumată în timpul zilei şi beţi multă apă. Deshidratarea este alt factor cheie în cazul multor dureri de cap.

6. Renunţarea la unele mese

Renunţarea la unele mese este alt factor declanşator.1 Aceasta deoarece poate scădea nivelul glicemiei, ceea ce poate cauza cefalee.1 Şi consumul unei cantităţi mari de zahăr poate cauza un atac de cefalee, întrucât acest lucru duce la creşterea glicemiei şi apoi la o scădere bruscă a acesteia.1 În locul acestor excese, consumaţi mese sănătoase, care vă vor ajuta să evitaţi factorii declanşatori.

7. Lipsa somnului

Şi lipsa somnului poate declanşa cefaleea.1 Încercaţi să respectaţi programul de somn: culcaţi-vă şi treziţi-vă la aceeaşi oră în fiecare zi, inclusiv în weekend.

8. Excesul la sala de sport

Exerciţiile fizice sunt grozave pentru sănătatea dumneavoastră generală, dar excesul poate fi un lucru rău atunci când vine vorba de cefalee.1 Exerciţiile cresc circulaţia sângelui la nivelul capului şi al umerilor şi fac vasele de sânge să se dilate – declanşând cefaleea.7 Încercaţi să faceţi exerciţii cu moderaţie – de trei până la cinci ori pe săptămână – ar putea chiar să ajute la reducerea cefaleei provocate de stres.1

9. Postura cu umerii lăsaţi

Poziţia cu umerii lăsaţi sau pozitia aplecata  poate creşte tensiunea din partea superioară a spatelui şi de la nivelul gâtului şi este una dintre cauzele principale ale cefaleei.3 Încercaţi să evitaţi să staţi în aceeaşi poziţie perioade îndelungate de timp şi exersaţi statul cu spatele drept şi susţinerea spatelui.3

10. Scrâşnirea dinţilor

Unii oameni au observat că scrâşnirea dinţilor noaptea le poate provoca o cefalee surdă.3 Din fericire, medicii dentisti pot realiza un mulaj pentru gură care împiedică scrâşnirea dinţilor noaptea.3

Ţinerea unui jurnal

Dacă nu sunteţi siguri ce anume vă declanşează cefaleea, încercaţi să ţineţi un jurnal în care să va notati starea vremii, ce aţi mâncat şi băut sau dacă aţi făcut exerciţii atunci când s-a declanşat cefaleea. Ţineţi acest jurnal pentru mai multe episoade de cefalee şi încercaţi să identificaţi un tipar. Odată ce aţi aflat care sunt factorii declanşatori ai cefaleei dumneavoastră, puteţi să începeţi să-i evitaţi şi să reveniţi la o viaţă fără dureri de cap.

  • Data/zi săptămână
  • Ce aţi mâncat şi băut?
  • Cum era vremea?
  • La ce oră v-aţi culcat? Câte ore aţi dormit?
  • Aţi făcut ceva neobişnuit azi?
  • Ce tipuri de exerciţii şi câte aţi făcut azi?
  • La ce oră a început durerea de cap?
  • Ce medicament aţi luat şi când?

Bibliografie:  

  1. Societatea Americană pentru Cefalee. Informaţii pentru evitarea factorilor declanşatori. Disponibil la: http://www.achenet.org/tools/TriggerAvoidanceInformation.asp?print=y. Accesat Iulie 2010
  2. Wöber C, et al. Factorii declanşatori ai migrenei şi ai tensiunii la nivelul capului: experienţă şi cunoştinţe despre pacienţi. J Headache Pain. 2006;7:188-195.
  3. Alegerile Sistemului Naţional de Sănătate al Marii Britanii. 10 factori declanşatori surprinzători ai cefaleei. Disponibil la:http://www.nhs.uk/Livewell/headaches/Pages/  Headachetriggers.aspx. Accesat Iulie 2010 .
  4. Gomersall JD, Stuart A. Variaţii în atacurile de migrenă asociate cu schimbarea vremii. Int J Biometeorology. 1973,17. http://www.springerlink.com/content/t767j37207343317/.
  5. Ridicarea poverii: Campania globală de reducere a poverii cefaleei la nivel mondial. Informaţii pentru oamenii afectaţi de tensiune la nivelul capului. Disponibil la: http://www.w-h-a.org/assets/6/E0ED62DA-F33B-7800-997D29F3966BCFA3_document/What_is_tension-type_headache.pdf.
  6. Ridicarea poverii: Campania globală de reducere a poverii cefaleei la nivel mondial. Informaţii despre hormonii feminini pentru femeile cu cefalee. Disponibil la: http://www.w-h-a.org/assets/64/E64DDA50-0E6E-D936-50A7E91EC8A2A34_document/Headache_and_hormones.pdf.
  7. WebMD: Exerciţiile şi cefaleea. Disponibil la: http://www.webmd.com/migraines-headaches/guide/triggers-exercise. Accesat Iulie 2010.