Este sindromul premenstrual normal?

Este sindromul premenstrual normal

Este sindromul premenstrual normal?

Aproximativ 9 din 10 femei au SPM (sindrom premenstrual) aproape de începerea menstruaţiei,1,2  aşa că este cu siguranţă o problemă pentru multe femei. Din fericire, există multe modalităţi pentru a ţine SPM sub control.

Ce se întâmplă în sindromul premenstrual?

SPM este numele dat unui grup de simptome fizice şi psihice care afectează corpul (vezi tabel).3 Dacă suferiţi de SPM aţi putea observa aceste schimbări cu câteva săptămâni înainte de menstruaţie şi că vă simţiţi mai bine odată cu începerea menstruaţiei.3

Deşi există mai mult de 100 de simptome diferite ale SPM, majoritatea femeilor prezintă doar câteva dintre ele de-a lungul vieţii.4 Unele dintre fetele şi femeile care au SPM descoperă că simptomele lor diferă de la o lună la alta,3 în timp ce pentru altele simptomele sunt aceleaşi. Totuşi, ar putea exista anumite luni în care simptomele să pară mai grave ca în altele.4 Cu timpul veţi recunoaşte care din aceste simptome sunt mai obişnuite pentru dumneavoastră. Ar putea ajuta să ţineţi un jurnal pentru câteva luni pentru a vă urmări simptomele.

Simptome fizice SPM

Simptome emoţionale SPM

Cefalee

Iritabilitate, proastă dispoziţie

Dificultatea de a dormi sau oboseală mai mare ca de obicei

Supărare, sensibilitate, anxietate

Neîndemânare

Dispoziţie schimbătoare

Schimbări la nivelul pielii sau al părului

Dificultăţi de concentrare

Sâni inflamaţi sau sensibili

Confuzie şi uitare

Retenţia de fluide/senzaţie de balonare

Stima de sine scăzută

Schimbări de apetit (pofte)

 

Dureri musculare şi articulare

 

Dureri de spate

 

Tulburări la nivelul stomacului

 

Nu se cunoaşte încă motivul pentru care majoritatea fetelor şi femeilor au SPM, dar se crede că motivul este legat de schimbările hormonale care au loc în timpul ciclului menstrual.3

Dacă sunteţi supraponderală, nu faceţi multă mişcare, mâncaţi multă mâncare sărată sau beţi alcool şi băuturi care conţin cofeină, atunci aveţi şanse mai mari să aveţi SPM.3

Obişnuirea cu SPM

Poate părea dificil să vă controlaţi emoţiile atunci când aveţi SPM, dar există o mulţime de lucruri pe care le puteţi face pentru a vă simţi mai bine:3,5

  • Faceţi mai multe exerciţii.  Exerciţiile aerobice regulate pot nu numai să atenueze SPM, dar ajută şi la combaterea oboselii.
  • Un regim alimentar sănătos – reduceţi cantitatea de sare, cofeină, zahăr şi alcool şi consumaţi mâncăruri sănătoase, cum sunt peştele, puiul, nucile, seminţele, pastele, fructele, legumele şi cerealele integrale.
  • Mâncaţi porţii mai mici ca de obicei – acest lucru poate ajuta împotriva balonării4,5
  • Consumaţi alimente bogate în calciu, cum ar fi laptele, brânza şi iaurtul4
  • Încercaţi să eliminaţi orice formă de stres, întrucât acest lucru poate înrăutăţi SPM;3 terapiile de relaxare, cum ar fi yoga sau masajul pot ajuta5
  • Încercaţi suplimentele alimentare: cele cu calciu sau vitamina D3,5  pot contribui la reducerea simptomelor fizice, cât şi a celor emoţionale ale SPM;5 magneziul poate reduce balonarea, sensibilitatea sânilor şi simptomele legate de dispoziţie5; unele femei afirmă că sensibilitatea sânilor este redusă prin folosirea uleiului de ciuboţica cucului.3

Găsirea modalităţii corecte de tratare a SPM poate necesita timp. Dacă după încercarea acestor schimbări simptomele persistă, ar trebui să vă adresaţi medicului. Există medicamente care v-ar putea ajuta.

Bibliografie:

  1. Parker MA, et al. Studiu al afecţiunilor menstruale la adolescente (MDOT): stabilirea tiparelor menstruaţiei şi ale tulburărilor menstruale într-un studiu pe scară largă asupra adolescentelor din Australia. BJOG. 2010: 11: 186-192.
  2. Tschudin S, et al. Răspândirea şi factori predictori ai sindromului premenstrual şi a tulburării disforice premenstruale într-un studiu efectuat pe populaţie. Arch Womens Ment Health. 2010; May 7 [Epub ahead of print].
  3. Colegiul Regal al Obstetricienilor şi Ginecologilor din Marea Britanie. Tratarea sindromului premenstrual. Disponibil la: http://www.rcog.org.uk/files/rcog-corp/ManagingPremenstrualSyndromePMSInformationForYou.pdf.   Accesat August 2010.
  4. Rezumatele Cunoştinţelor Clinice Marea Britanie. Sindromul premenstrual. Disponibil la: http://www.cks.nhs.uk/patient_information_leaflet
    /premenstrual_syndrome/treatment#464347000
    . Accesat Iulie 2010.
  5. Colegiul American al Obstetricienilor şi Ginecologilor. Sindromul premenstrual. Disponibil la: http://www.acog.org/publications/patient_education/bp057.cfm. Accesat Iulie 2010.